Oktatás

A magyar oktatási rendszer legnagyobb problémája – sok szakértő egybehangzó véleménye alapján – az esélyegyenlőtlenség kirívóan magas-, a méltányosság alacsony szintje, az, hogy a rendszer számos pontján nem tud kellően befogadóvá válni. Az oktatáspolitika időnként felismerve a feladat súlyát tartalmatlan deklarációkat tesz közzé a megoldásokkal kapcsolatban, vagy súlytalan, elenyésző hatású intézkedésekkel kelti annak a látszatát, hogy valami történik ezen a szakmai területen. Az esélyegyenlőtlenségek csökkentése, illetve az oktatási rendszer befogadó jellegének növekedése természetesen legelőször tényleges, hiteles politikai akaratot igényelne, ennek megléte esetén szakmailag jól alátámasztott, hatékony cselekvést ígérő koncepciókat, és nem utolsó sorban anyagi forrásokat. Amikor költségvetési törvény készül, megvizsgálható, hogy a javaslat teremt-e feltételeket ahhoz, hogy a feladat tekintetében előbbre lépjen az ország.

A teljes elemzés letölthető innen!

Beküldő civil szervezet

Civil Közoktatási Platform

Ötven oktatási szakmai szervezet, szakszervezet és tiltakozó mozgalom képviselői hozták létre  2016 elején a Civil Közoktatási Platformot. A Civil Közoktatási Platformhoz csatlakozott szervezetek csak olyan oktatáspolitikát, olyan  oktatást fogadnak el, amely a számukra fontos értékeken alapul.

Oktatói Hálózat

Az Oktatói Hálózat (OHA) a magyar felsőoktatásban dolgozó oktatók és kutatók autonóm szerveződése. Célja a honi felsőoktatás értékeinek megőrzése és megújításának előmozdítása. Létrehozását az a meggyőződés motiválta, hogy a felsőoktatás jelenleg zajló átalakítása ezekkel a célokkal ellentétes következményekre vezet.
Feladatunknak tartjuk, hogy konkrét javaslatokat fogalmazzunk meg annak érdekében, hogy a magyar felsőoktatási intézményekben kiszámítható és átlátható finanszírozással, a nemzetközi együttműködésekbe minél jobban bekapcsolódva, világszínvonalú kutatási eredmények szülessenek és világszerte versenyképes képzésben részesüljenek a tanulni vágyók – származásuktól és anyagi lehetőségeiktől függetlenül.
Meggyőződésünk, hogy egy ilyen felsőoktatás, amellett hogy a magyar gazdaság egyik sikerágazata lehetne, szükséges feltétele annak, hogy Magyarország ne csak versenyképesebb, hanem egyúttal szolidárisabb és demokratikusabb állammá is váljon.

PDSZ

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének legfontosabb célja a közszolgálat területén dolgozók kollektív és egyéni munkavállalói érdekvédelmének, szociális érdekeinek védelme, fenntartó, illetve ágazat semlegesen. Kiemelt figyelmet fordít az oktatási és az ehhez kapcsolódó ágazati kormányzati, önkormányzati, munkajogi, foglakoztatási, irányítási, központi költségvetési kérdésekre.
A PDSZ kizárólag a plurális szakszervezeti mozgalomban és plurális érdekegyeztetési rendszer működésében látja megvalósíthatónak a szakszervezeti politikát. Kiemelt feladata, hogy elérje ennek stabilitását és hatékonyabbá tételét minden érdekegyeztetési szinten, továbbá, hogy fellépjen a szakszervezeti és munkavállalói jogok bárminemű megsértése ellen.
A PDSZ fő feladatának tartja a munkavállalók önvédelmi képességének növelését azért, hogy a szakszervezetek képesek legyenek meggátolni minden olyan törekvést, amely a kirekesztésre, az erő alkalmazására és a nem korrekt partneri viszony, a korporatív jellegű érdekegyeztetés megteremtésére, vagy fenntartására irányul.

Romaversitas

Az 1997-ben létrejött civilszervezet a roma fiatalok képzési és ösztöndíj programja, mely eddig közel 500 roma fiatalt segített egyéni igényekre szabott képzéseivel diplomájának megszerzésében. Az elmúlt 3 évben alapműködése mellett igyekszik olyan véleményformáló szervezetként is működni, amely a romákat, az oktatást és az esélyegyenlőséget érintő ügyekben fontos lehet, ennek érdekében kutatásokban, nemzetközi jelentések készítésében, és különböző témájú oktatási programok kidolgozásában vesz részt.

Kövess minket

Az átlátható költségvetésért